Suomen parhaat myynnin osaajat valmentavat uuden ajan huippumyyjiä

Lake-Mountains_VZBJUVPO25.jpeg

Suomi tarvitsee lisää uuden ajan myyntiosaajia. School of Sales tarjoaa nopeimman tien myyntityön huippuosaajaksi.

Suomen Ekonomit ja Kaupan liitto ovat perustaneet School of Sales -myyntikoulun. Sen tarkoituksena on tarjota perinteistä tutkintoa nopeampi väylä myynnin tehtäviin. Jo muutaman päivän koulutuksella on mahdollista päästä jyvälle siitä, missä myynnissä tällä hetkellä mennään.

– Kun puhutaan, että joku on tehnyt hyvää tulosta, unohtuu helposti, että sen taustalla on hyvää myyntiä. Ei se itsestään tule, sanoo myyntikoulun toimitusjohtaja Anu Varpenius. Häntä naurattaa ajatus, jonka mukaan hyväksi myyjäksi synnytään. Varpeniuksen mukaan noin 10–20 prosenttia voi olla synnynnäistä lahjakkuutta, mutta kuka tahansa pystyy oppimaan ja opiskelemaan myyntiä.

– Myyntityö on kuin mikä tahansa ala: elinikäinen oppiminen on voimissaan – etenkin kun teknologia ja prosessit kehittyvät. Kannattaa olla kuulolla, seurata aikaa ja asioiden kehittymistä, Varpenius sanoo. Mielikuvat myyntityöstä ovat edelleen usein tarpeettoman kehnoja. Siitä Varpenius on pahoillaan.

– Tulkitaan, että myynti on ”luukuttamista”, päälle käymistä ja tyrkyttämistä. Sellaista se ei modernissa muodossaan missään nimessä ole. Jos yrittää huijata asiakasta, se on lyhyt tie, hän sanoo. Varpeniuksen mukaan monet eivät mielikuvien takia hakeudu myynnin tehtäviin, vaikka siellä olisi paljon mahdollisuuksia.

– Meidän hienoja tuotteitamme ja palveluitamme pitää kuitenkin myydä, jos haluamme yrityksille kasvua, Varpenius sanoo. Mikä tahansa nykyaikainen asiantuntijatyö edellyttää myyntitaitoja. On osattava vaikuttaa ihmisiin ja tuoda hyviä asioita esille omasta organisaatiosta ja omasta osaamisestaan. Hedelmällisempää on miettiä, mitä hyvä myynti on. Varpeniuksen mukaan ala on kehittynyt merkittävästi: nykyään tärkeintä on kuunnella ja auttaa asiakasta, sekä ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Empatia ja pehmeämmät arvot ovat nousseet myyntityössä arvoonsa, kuten muutenkin työelämässä.

– Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten voi aidosti tuottaa lisäarvoa potentiaalisille asiakkaille, kuinka olla asiakkaalle kumppani ja auttaa häntä. Se on se tärkein juttu, Varpenius sanoo. Myyntikoulua varten Suomen Ekonomit ja Kaupan liitto ovat perustaneet yhteiskunnallisen yrityksen Myyntigurut Oy, jotta kurssimaksut pystytään pitämään mahdollisimman alhaalla. Yrityksen tuotto suunnataan koulutuksien kehittämiseen.

Tutustu tarkemmin www.schoolofsales.fi

Previous
Previous

Ota haltuun − viisi myyntiä muuttavaa trendiä